1700-50-51-52

שדרות רוקח 101 ת"א

+972-548247014

9:42 | 8.12.2019

שנה וחצי אחר שהוקם, וכבר רבבות אנשים נעזרו בבית ההוראה הטלפוני שהקימה הישיבה בנשיאות מרן ראש הישיבה שליט"א ובראשות הגאון רבי מצליח חי מאזוז שליט"א * עשרות רבנים מגדולי גידולי הישיבה, משיבים לכל שואל בבהירות ובאדיבות * ההנחיה: לא להיבהל להשיב. הייחודיות: המענה ניתן בחמש שפות. ההפתעה: בין השואלים - תלמידי חכמים מופלגים * מקום ש'בעלי תשובה' עומדים


"שלום, אני אסיר בכלא בבאר שבע", נשמע הקול הלחוץ שמעבר לקו, "הוקצבו לי רק שלוש דקות לשיחה, ואני לא יכול להאריך. עברתי על אחד החוקים כאן בכלא, ונענשתי לשכב בצינוק 48 שעות כשאני קשור למיטה. העונש מתחיל מחר בשבע בבוקר. רציתי לשאול, אם אני יכול להתפלל שמונה עשרה בשכיבה?"...
בשתי דקות וחצי שנותרו, הרב המשיב מתמצת לאותו אסיר את התשובה, והוא נפרד ממנו אסיר תודה.
לא צריך להגיע לכלא ובטח לא לשכב בצינוק כדי להזדקק למענה הלכתי דחוף. כל אחד מכיר את זה. אתה נמצא באמצע ארוחה, ולפתע מתעוררת שאלה בנוגע לברכה על אחד המאכלים. המאכל חדש, ובספרי ההלכה עוד לא נדרשו לברכתו, הרב של הבית כנסת כרגע מוסר שיעור, או שלא נעים לך להטריד אותו, מה עושים?... עבור מקרים כאלו ואחרים - בית ההוראה הטלפוני נותן מענה זמין ומיידי. וכבר הליץ מי שהליץ: "עשה לך רב-קו והסתלק מן הספק".
בית ההוראה הוא פרויקט חשוב נוסף מבית היוצר של הישיבה, היוצאת מד' אמותיה ומעניקה לכלל הציבור שירות חנם אין כסף. במוקד הטלפוני ניתן לקבל מענה הלכתי מקיף במשך 13 שעות ביממה (בין 11:00 בבוקר ל-12:00 בלילה) על ידי עשרות רבנים מורי הוראה מבוגרי הישיבה המשיבים במגוון שפות: עברית, צרפתית, אנגלית, אמהרית ופרסית (וכמובן ארמית - למיטיבי לכת...).
בין המשיבים נמצאים רבנים גדולי תורה מופלגים, כמו הגאון רבי דוד עידאן שליט"א (אב"ד "משפט וצדק" וראש כולל "תורת משה אמת"), הגאון רבי חנן קבלן שליט"א (דיין בבי"ד משפט וצדק וראש כולל "רב פעלים"), הגאון רבי מצליח חי מאזוז שליט"א (ר"מ בישיבה ומח"ס תורת חיים), הגאון רבי דוד קרעי שליט"א (ראש מוסדות "אהל משה" ורב מושב זמרת), הגאון רבי דוד ברדא שליט"א (מח"ס "רביד הזהב" ועוד), ועוד ועוד.
ההחלטה על הקמת בית ההוראה באה בעקבות ביקוש עצום שנוצר בציבור לקבלת מענה הלכתי והשקפתי מרבני הישיבה שידועים בתשובותיהם ההלכתיות הניתנות בצורה מנומקת ורהוטה. בישיבה כידוע כבר מגיל צעיר הלימוד הוא לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, ושוקדים על הבחורים להכשירם להיות מורי הוראות בישראל. ואכן, הישיבה הניבה מתוכה מאות מורי הוראה שכבר עונים ביום-יום לבני קהילותיהם, ובעזרת הפלטפורמה הזו, ניתנת האפשרות לכלל הציבור להגיע אליהם בדרך נוחה מבחינת לוח הזמנים שמקדישים הרבנים למתן תשובות.

שואל כענין
הדבר הייחודי בבית ההוראה של הישיבה, הוא שנעזרים בו אנשים מכל שכבות הצבור, איש איש ועניינו: החל מבעלי בתים ועקרות בית המבקשים לברר הלכה בהלכות שבת, עבור באברכי כוללים ש'נתקעים' באמצע הסדר עם קושיא עצומה בהבנת מהרש"א, וכלה בתלמידי חכמים חשובים החפצים לשמוע חוות דעת על נדון הלכתי שנשאלו עליו. ואפילו, תתפלאו, חוקרים תורניים ומחברי ספרים המעוניינים לדעת מה מקור אימרה מסוימת וכדומה.
ויש כמובן את השאלות בנושאים שהציבור יודע שבית ההוראה של הישיבה הוא הכתובת היחידה, כמו שאלות בחכמת העיבור, היגוי התפלה, דקדוק, עיון, פיוטי חכמי ספרד, מנהגי העדות וכו'.
רבים מבקשים גם לדעת את פסיקותיו והכרעותיו בהלכה של מרן ראש הישיבה שליט"א שרבים נוהגים על פיו, ומאחר ואין עדיין ספר פסקים מסודר, מתקשרים לבית ההוראה לברר דעתו דעת עליון. לדוגמא, פעם אמר מרן ראש הישיבה שליט"א בשיעורו השבועי במוצאי שבת, שהוא נוהג להטיל חוטי תכלת בטלית, והדבר גרם להתעוררות עצומה בציבור שהחלו להטיל חוטי תכלת בטליתם. בשבוע שאחרי אותו שיעור הגיעו טלפונים רבים לבית ההוראה כדי לברר איזה סוג תכלת מטיל מרן בטליתו ומהם טעמיו ונימוקיו בענין.
אגב, כעת עמלים בבית ההוראה על הוצאת ספרים שיכללו את כל פסקיו של מרן שליט"א בקצרה על סדר השלחן ערוך. וכבר יצאו לאור קונטרסים על הלכות הסליחות והימים הנוראים וכן על הלכות השכמת הבוקר ציצית ותפלין (ניתן להשיגם במזכירות בית ההוראה).
שאלות בנושאים מיוחדים מנותבות לרבנים המומחים לאותם נושאים, כך למשל שאלות בהלכות סת"ם מופנות לגאון רבי שלמה מועלם שליט"א מח"ס "יריעות שלמה", שאלות בשלום בית לרבנים מופנות לגאונים רבי דקל כהן ורבי יהושע מנוחין שליט"א ועוד, שאלות בהלכות ממונות וריבית - מופנות לרבנים בעלי כושר דיינות, וכן על זה הדרך.
מדי שנה בערב יום הכיפורים, מקיים בית ההוראה קו-פתוח בו יושבים תלמידי חכמים לצד רופאים מומחים ועונים לשאלות בענייני הצום. הביקוש הוא גדול, כאשר מאות אנשים פונים למוקד, עד שלפעמים בו-זמנית נמצאים בהמתנה עשרות אנשים. לפני יום הכפורים האחרון, קופת חולים לאומית פנתה למנהל בית ההוראה הרב צמח יעקב מאזוז שליט"א (דרך מנהל קשרי הקהילה ר' יואב יעקב הי"ו) בבקשה לפרוס חסותם על המוקד הטלפוני שמקיים בית ההוראה קודם יום הכפורים, ורופאים מטעם קופת החולים איישו את המוקד.

משיב כהלכה
ההוראה המרכזית בבית ההוראה היא לשקול היטב ולעיין הרבה בטרם חריצת הדין. הנטיה הטבעית היא להשיב מיד ולעבור לשיחה הבאה, אך כאן ההנחיה היא ש"אין נבהלים להשיב" (אבות ה, ז). קורה הדבר ולעתים מגיעה שאלה המצריכה עיון ובירור, ולכן במקום שלא בטוחים במאת האחוזים בתשובה, הרבנים לא מהססים לומר לשואל: "אעיין ואחזור אליך בהקדם עם תשובה מנומקת עם מקורות".
כאשר מדובר בשאלה חדשה ומורכבת שהפוסקים עוד לא יתייחסו אליה, הרבנים המשיבים עשויים להשקיע כמה שעות כדי להגיע לתשובה הנכונה. ולפעמים הדבר מצריך לשבת ולכתוב שאלה ותשובה, ובמקרה שההכרעה קשה גם להעביר את השאלה להכרעתו של מרן ראש הישיבה שליט"א.


אם-כי, לעתים, המענה אינו סובל דיחוי וצריך להינתן באופן מיידי בזמן אמת. כך למשל קרה כאשר ביום ששי זמן קצר לפני שבת, צלצל הטלפון של אחד הרבנים המשיבים. "שלום, אני בלש מהמשטרה...". הרב נרתע לרגע, והשוטר מתנצל "אה סליחה, רק רציתי לשאול שאלה הלכתית. השבת אני אמור לקחת חלק בפעילות הכרוכה בפיקוח נפש, כאשר החשוד עלול לפגוע בעצמו או באחרים, ורציתי לברר כמה פרטים מה מותר לנו ומה אסור?...".
הנחיה נוספת של ראש בית ההוראה הגאון רבי מצליח חי מאזוז שליט"א היא: "לענות לשואל ולא רק לשאלה". לצורך כך, יש לחקור היטב את השואלים על פרטי המקרה, להבין את הרקע, ולא להסתפק רק בשמיעת השאלה כמו שהיא מפי השואל ולענות עליה. לפי הנסיון מתברר כי לפעמים השואל יכול להציג את השאלה באופן מסוים והתשובה תהיה אסור, אך אחר חקירה ובירור של כל פרטי המקרה ישתנה הדין.
בנוסף, התשובות אינן ניתנות כהוראה לקונית 'אסור' או 'מותר'. ישנה השתדלות לענות תשובה ברורה ומנומקת שתתיישב על לבו של השואל.
הרבנים גם ערים לחידושים הטכנולוגיים הצצים חדשים לבקרים ומביאים איתם שאלות הלכתיות המצריכות פתרון.
השאלות המגיעות מהשטח כתוצאה ממקרים שהמציאות מכתיבה אותם, הן שאלות בלתי צפויות, ולא תמיד נכתב עליהם בספרות ההלכה. הנה שתי דוגמאות אקראיות: אדם הסובל ממחלת עור חשוכת מרפא לא אליכם, שאסור לו לבוא במגע עם מים, התקשר ושאל מה דינו לגבי נטילת ידים. בשיחה אחרת, אדם שאל: נקבע לי טסט שחיכיתי לו זמן רב לשעה שבע בבוקר, מתי אתפלל שחרית.
לפעמים השאלות באות מעבר לים: יהודי הנמצא במהלך טיול בחו"ל, נוסע על רכבל שזמן נסיעתו מעל 20 דקות, ומתעוררת לו שאלה, האם עליו לומר "תפלת הדרך" בשם ומלכות. מה עושים? מחייגים לבית ההוראה, וזוכים לתשובה מספקת.

אתרא קדישא
מחלקה מיוחדת, מפעיל בית ההוראה באתר של הישיבה ((www.ykr.org.il עבור הנצרכים לכך, במסגרת המדור הדינאמי והמרתק ביותר 'שאל את הרב' המושך אליו אלפי גולשים. במדור זה, ניתן בפעולה פשוטה לשאול בכתב את רבני הישיבה כל שאלה תורנית, ולקבל תשובה תוך ימים ספורים, כשהשאלות הקשות מוצגות לפני מרן ראש הישיבה שליט"א, והוא משיב עליהן בבהירות.
השאלות מודפסות על חצאי עמוד, ועוברות למיון אצל אחד מרבני הישיבה שמפנה כל שאלה לתלמיד חכם שמתמחה בנושא השאלה.
מעניין לציין כי שאלה שחוזרת על עצמה בשלל וירואציות היא: "התפעלתי משיטת הלימוד של הישיבה, היכן ניתן ללמוד את זה היום?". אגב, הישיבה אכן סיפקה לזה מענה מושלם בדמות תכנית צפיה מיוחדת בת עשרות פרקים הנמסרת על ידי שני תלמידי חכמים מעיינים מבוגרי הישיבה - הרב יעקב מור והרב אריאל צברי שליט"א הלומדים גמרא בחברותא בשיטת העיון הספרדי.
החשיפה לשאלות והתשובות היא חסרת תקדים, כשמדי יום נעזרים אלפי אנשים במאגר התשובות העצום שבאתר, שנכון לכתיבת השורות מגיע ל-19,268 תשובות. בבדיקה עם הצוות הטכני של האתר נאמר לנו שכמעט אין רגע ביום שאנשים מכל העולם לא נעזרים באחד מאלפי התשובות שנענו באתר. התשובה שכרגע שוברת את שיא הצפיות היא שאלה שנשאל הגאון רבי משה שטר שליט"א בנוגע לתפלה והדלקת נר בזכות הצדיקים. היא עומדת כרגע על 31,276 צפיות!
את רוב השאלות ניתן לראות באתר, מלבד שאלות אישיות או כאלה שמסיבות שונות הוחלט ע"י רבני האתר לשלוח את תשובתן באופן אישי לשואל מבלי לפרסמן. תשובות נבחרות מתפרסמות במדור מיוחד בביטאון "כתר מלוכה".
ישיבתנו הקדושה לא רק ללמד לעצמה באה, אלא ללמד לכלל כולו. בית ההוראה הוא רק חלק אחד מהפעולות הרבות והמבורכות שהישיבה מעניקה לטובת כלל עם ישראל.
לכל זה אתם תורמינו היקרים שותפים מלאים!

לרכישת כרטיסים ולהחזקת ממלכת התורה
לחצו כאן

בית ההוראה, תשובות בהלכה

תגיות: