21:55 | 9.12.2021
בני 18 וכבר נבחנים על כל הש"ס בע"פ, הצצה לשעות הקטנות של הלילה בהיכל הישיבה
ראיון מיוחד:
הצצה נדירה אל היכל הישיבה, מבט חטוף אל השעות הקטנות של הלילה וראיון נדיר עם נער בן 18 שכבר סיים את הש"ס ואף נבחן עליו בע"פ. מה שהישיבה מסוגלת להוציא. בפ"י.
הרבה דברים נפלאים מתרחשים שם בתוך היכל הישיבה ממלכת התורה "כסא רחמים". שם בתוך ה'תיבת נח' המסוככת ושמורה מהמבול שבחוץ, גדלים להם בשקט ובעמלנות גדולי התלמידי חכמים של הדור הבא. נכנסים לשם ילדים שרק סיימו כיתה ח', ויוצאים משם כעבור 7 שנים, תלמידי חכמים של ממש, גדושים בתורה וביראת שמים.
אך כמובן, לא נוכל לתת סקירה על הכל, יש את לימוד ההלכה הפורה, שיטת העיון המעמיקה והחדה, לימודיים ייחודיים בישיבה כדוגמת קריאת התורה חזנות ועוד, ארגז כלים רוחני, שמכשיר את הבחורים לשמש כגדולי הדור הבא, ולשרת את עמו ישראל באהבה.
הפעם בחרנו למקד את העדשה על מפעל מבחני הש"ס "זכרו תורת משה עבדי".
מסתבר שהסיפור המרשים הזה לא התחיל לפני הרבה שנים בכלל, לפני כ-14 שנה, לאחר פטירתו של הגאון המופלא רבי משה הלוי זצוק"ל, הקים מוה"ר הרב צמח לזכרו את מפעל מבחני הש"ס בישיבה, ואף הוא לא העריך את מימדי ההצלחה.
הרעיון העומד מאחורי המכון הוא, שבחורי הישיבה ילמדו היטב את מסכתות הש"ס מחוץ לזמני הסדרים ולימודי החובה בישיבה, יבחנו על המסכת, ולאחר המבחן יקבלו תעודה וגם מלגת עידוד מכובדת שהוקצתה לזה.
תכנית הלימוד, הסיפוק המרשים לצבור מסכת אחר מסכת, יחד עם העידוד הכספי, כבש בסערה את האווירה בישיבה, והעובדה שבחורים צעירים שלא מזמן חגגו את עול המצוות, נבחנים על מסכתות שלימות בעל פה הפך לדבר שבשגרה. אם בראשית הדרך מדובר על מסכתות קלות וקצרות כדוגמת 'מגילה' 'תענית' וכדומה, הרי שמהר מאוד הם מוצאים את עצמם מול המסכתות המורכבות ביותר כמו 'עירובין' 'יבמות' וגם בהם בן פורת יוסף, הם עומדים בהצלחה במבחנים הקשים.
השקידה שהיתה תמיד סמל לבחורי הישיבה, הגיעה כעת לפסגה נוספת לאחר הקמת המכון. ההוראה הברורה של רבני הישיבה שלימוד המסכתות למבחנים לא יהיה על חשבון סדרי הישיבה, אילצה את הבחורים 'לגנוב' זמנים שלא מן היום ולא מן הלילה: בין הסדר לשיעור, בין השיעור לארוחה, בין הארוחה לשינה, לסחוט את שעות השינה עד למינימום הכרחי, ומה שנותר לנו, זה פשוט לעמוד מן הצד ולצפות בשקידה מסוג של זקני וגדולי הדור אצל בחורים רכים בשנים. די להמשיך ולקרוא את השורות הבאות ולשמוע כיצד מתנהל סדר יומו של אחד ממסיימי הש"ס, כדי להבין בדיוק עד להיכן הדברים מגיעים.
רגע לפני שנעלה את הראיון שהצלחנו לחלץ (פשוטו כמשמעו) מאחד מטובי הבחורים שזכה לסיים את הש"ס במסגרת מפעל מבחני הש"ס בישיבה לפני מספר חודשים, וכמובן לאחר הבטחות ברורות שלא נהין לפרסם את שמו וזהותו, נעשה קודם היכרות עם מילון המושגים מעולמם של בחורי הישיבה.
מחלקה ראשונה ומחלקה שניה – שני מסלולי מבחנים שונים, וכל אחד אורך כשעה! במסגרת מחלקה שניה הבחור חוזר על המסכת עד שמרגיש שהוא בקי בה, ניגש למבחן ואם הצליח מקבל תעודה ומלגה. בחורים מצטיינים יותר נבחנים במחלקה ראשונה, בה הבחור חוזר על כל המסכת 10 (!) פעמים לפחות לפני המבחן, מקבל תעודה מכובדת, ומלגה מוגדלת. מיותר לציין כי בבחינה במחלקה ראשונה המבחן קשה ומורכב יותר, לא אחת הבחור מקבל משנה וצריך להריץ בע"פ את כל הסוגייה שנאמרה עליה בגמ'.
מבחן 5 מסכתות – מבחן על 5 מסכתות בע"פ רצוף, שאורך 4 שעות בחינה! לעיתים משמעותו מבחן על כ-400 דפי גמרא ואף יותר! המסלול מיועד למי שכבר נבחן על הרבה מסכתות.
מקורות – חלק מהשאלות במסלולי המבחנים השונים, הוא לזכור באיזה דף בדיוק זה כתוב במסכת. בכל מבחן נשאל הבחור על כ-10 מקורות לפחות. רמת הבקיאות במקורות מצויינת אף היא ע"ג התעודה.
פתק מהרב צמח – בשביל לגשת למבחן על מסכת, יש לגשת לרועה הרוחני של הישיבה, מוה"ר רבי צמח מאזוז שליט"א, ולקבל אישור להיבחן, האישור מותנה באישור הר"מ של השיעור שהבחור הנבחן עומד בכל סדרי הישיבה.
הרב הבוחן – אברכים חשובים הבקיאים בכל הש"ס הבוחנים את הבחורים. הדור הקודם של מבחני הש"ס, אז נבחנו, היום בוחנים.
תעודת זהות – כרטיס קטן אותו מחזיק כל בחור בישיבה בו מתועדים ומתוארכים כל המבחנים של הבחור במסכתות בש"ס.
עכשיו ורק עכשיו אפשר לתפוס את משמעות התשובות והמציאות עליה מספר "עוד בחור" מבחורי הישיבה. האמת, שקשה לתפוס את זה ולקבל את העובדות המדהימות האלו, אבל מה לעשות, הכל מגובה במבחנים צולבים ותעודות מרשימות. פשוט מרגש.
ידעתי שלא יהיה פשוט לקבל תשובות על השאלות החודרניות האלו מבחורים צנועים וביישנים, הוא אמנם ענה לי, אך מתבייש, ובתשובות קצרות וקצובות, כשבכל רגע הוא מנסה להשתמט ולברוח מהשאלות הכפויות הללו. מגלה טפח ומכסה טפחיים, כשאני מנסה להבין לבד את מה שהוא לא אומר, אבל זה הספיק להשאיר אותי עם רושם עז.
שם: מסרב לומר
גיל: עוד מעט 19
נכנס לישיבה: בשנה"ל תשע"א
כיום בשיעור: ג' ישיבה גדולה
מתי סיימת את הש"ס ונבחנת על המסכת האחרונה? ובאיזה גיל היית?
שנה שעברה בכ' אב התשע"ה כשהייתי בשיעור ב'. בגיל 18.
מה המסכת הראשונה שנבחנת עליה ומתי?
מסכת מגילה, בכ"ו אדר א' שיעור א' ישיבה קטנה.
והאחרונה?
מנחות.
כמה מסכתות נבחנת בשיעור א'?
10. רוב המסכתות הקטנות ומסכת עבודה זרה.
10 זה המון! אבל סליחה על השאלה, אם אני מבין נכון, ההספק הזה הוא של החצי שנה האחרונה של שיעור א' מאדר א', למה לא נבחנת גם קודם?
האמת שהתביישתי לבקש פתק מהרב צמח, וגם לא חשבתי להשקיע בזה, ואז פעם אחת הרב צמח שאל בשיעור שאלה קשה שאף אחד לא ידע לענות, ואני עניתי, ואז הרב קרא לי למשרד ואמר לי חבל על הכוחות שלך אתה יכול להשקיע יותר, להיבחן על מסכתות... זה נתן לי את הדחיפה, ומאז השקעתי והתמדתי יותר.
מרגש. תראה אם אני מבין הרי שבארבע וחצי שנים הספקת לסיים את כל הש"ס, זה דבר מדהים, אבל השאלה הגדולה יותר מתי יש זמן פנוי בישיבה כאשר לימודי החובה תופסים כמעט את כל שעות היממה?
לא יודע (נבוך). אני קם כל בוקר בחמש, ישן בשתים עשרה, ומספיק בין לבין.
באיזו שנה הספקת הכי הרבה?
בשיעור א' ישיבה גדולה, קניתי פתיחת ההיכל בימים נוראים ב-10,250 דפי גמרא, והדבר אילץ אותי להספיק המון. באותה שנה נבחנתי על 11 מסכתות!
יש מסכתות קשות ביותר, באיזה שיעור נבחנת עליהם? לדוגמא מסכת עירובין מתי נבחנת עליה?
שיעור ב' ישיבה קטנה.
אבל אתה אז רק בגיל 15 לא?!
שתיקה.
אגב באיזו מחלקה נבחנת על המסכתות הגדולות?
הכל מחלקה ראשונה.
כידוע בישיבה לימוד העיון הוא גולת הכותרת, נשאר זמן גם לכתיבת חידושים ולעסוק בחומר של השיעור?
אי אפשר לגשת למבחן בלי לקבל אישור מהר"מ של שיעור עיון. היו תקופות שהייתי מספיק במקביל עמוד חידושים לשבוע.
עכשיו אחרי שנבחנת על הכל, מה היעד שלך ובמה אתה משקיע?
עוד מעט אני נגש למבחן ראשון של חמש מסכתות ברצף, על ברכות שבת עירובין פסחים שקלים, יש לי הספק של 10 דפים לפחות ליום, ובלימוד הלכה סימן טור ובית יוסף עם שלחן ערוך ומשנה ברורה והערות איש מצליח, ליום.
רגע לפני שהוא חומק ממני, הספקתי לקחת ממנו את ה"תעודת זהות" ולצלם אותה. אי אפשר שלא להתפעל מהתאריכים הצפופים, וההישגים הנדירים. בעלי עין חדה יבחינו בעוד נתונים מדהימים, שהבחור גזר עלי לא לספר.
ולכם ידידי הישיבה, אתם התומכים שמתאמצים ונותנים מהונכם להחזיק את הישיבה, אם חשבתם שהכסף הולך רק ללחם ומים, לחברת חשמל ומיזוג אוויר, בלי להוריד מהערך של זה, כי אם אין קמח אין תורה, אבל הנה מסתבר שהכסף שלכם לפעמים הופך להיות חתיכה של תורה.
העידוד והדרבון לבחורים צעירים, מביא אותם ברבות הימים להיות תלמידי חכמים עם שקידה מופלאה ולשם שמים. מההתמדה העצומה הזו צמחו מאורי הדורות, ומהעמל תורה הזה, יצמחו לנו גדולי הדור הבא. בזכותכם!!!
פעם בשנה הישיבה מעניקה לנו הזדמנות להיכנס כשותפים, לטול חלק במפעל האדיר הזה, ולגדל בכספינו את גדולי הדור הבא!
אתם תורמים, אתם שותפים! אי אפשר לעיסה במים ללא קמח. אתם נותנים את ה'קמח', והבחורים נותנים את ה'מים', וחלק כחלק יאכלו.
בשעות המאוחרות של הלילה כשאתם כבר שקועים בשינה, אי שם בהיכל התורה בבני ברק, יושבים בחורים צעירים ונאבקים עם שמורות עיניהם להספיק עוד דף גמרא, עוד פסק הלכה. הם לומדים, והזכויות גם שלכם, וזכות לימוד התורה הקדושה עץ החיים, תעמוד לצדכם, ותצליחו בכל מעשי ידיכם, ותראו רק שפע של הצלחה וברכה.
אל תחשבו פעמיים, הצטרפו עכשיו ל'תרום הגרל', וטלו חלק בממלכת התורה "כסא רחמים".
18, ש"ס
תגיות: